„Świadomość ciała - Body Mind Centering w świetle tańca”

W ramach „Przewodnika taniec” zapraszamy na niekonwencjonalny wykład online z Iwoną Olszowską wśród traw, który nagrywaliśmy z krakowskiego Kopca Kraka.

Choreografka i performerka wprowadza odbiorców do zagadnienia pracy ciała i umysłu, która sama w sobie jest przygotowaniem anatomicznego ciała do spójności, wyrazistości, ekspresji, znalezienia osobowości więc może stanowić w szeroko rozumianym tańcu punkt wyjścia do treningu tancerza. Pozwala znaleźć zastosowanie w procesie twórczym i przy tworzeniu choreografii, ale także w improwizacji, bowiem rozwija umiejętności performera w kontekście pracy z zestrajaniem, zmianą, reagowaniem.

W wykładzie Iwony Olszowskiej usłyszymy o metodologii i sposobach uczenia BMC, poruszone zostaną wątki somatyzacji i ucieleśnienia oraz możliwości wykorzystania BMC do pobudzania wrażliwości poprzez wnikanie w systemy ciała, wzorce, zmysły i odruchy czy embriologię.

Metodę Body Mind Centering stworzyła Bonnie Bainbridge Cohen. (Tu znajdziecie więcej informacji o metodzie i jej autorce:
www.bodymindcentering.com/about/bonnie-bainbridge-cohen/).

Iwona Olszowska jest certyfikowaną edukatorką metody Somatic Movement Educator w oparciu o Body Mind Centering.

Jej pierwsze spotkanie z tą metodą miało miejsce wiele lat temu, w Bytomiu podczas Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego uczęszczała na zajęcia prowadzone przez Wendella Beaversa w oparciu o Body Mind Centering. Już wtedy uległa zauroczeniu tym sposobem odczuwania i poruszania ciała.

W tym czasie szkolenie w systemie Somatic Movement Edcuator można było tylko zrealizować w USA. Na szczęście z czasem metoda została spopularyzowana i aktualnie można odbyć szkolenie w tym zakresie także w Europie.

Natomiast Iwona Olszowska wykorzystuje Body Mind Centering także w swojej praktyce artystycznej, co można zauważyć choćby w spektaklu Natura Ruchu Święta Geometria. Body Mind Centering wydaje się być metodą łączącą wszystkie aspekty, które od początku zajmowały ją w tańcu: organiczność działań tancerzy, świadome połączenie anatomii, emocji i ruchu człowieka. Jej droga artystyczna jest różnorodna, ale można wskazać etap, kiedy tworzyła w oparciu o pracę procesową, czego przykładem performance Bones Mind Moving - Moving Bones Mind z wykorzystaniem BMC i anatomii kości. Performance uwzględniał również wprowadzenie widza w stan „mind”, pozwalający mu na bardziej somatyczny odbiór. Podczas pracy nad spektaklami istotną częścią stanowią tzw. somatyczne rozgrzewki, które dają potencjał dla szukania ruchu, a potem istoty konkretnych scen.

Z kolei performance przygotowany przez Olszowską dla Tedex Kraków - TEDex Concert for Organs powstał jako performatywna reprezentacja i ucieleśniony sposób wykorzystania BMC w tańcu. Część prezentacji dla Tedex stanowi fragment jej wcześniejszego spektaklu Koncert na Organy (Polecamy do obejrzenia :
http://tedxkrakow.com/archive/en/videos/226-a-concert-for-organs.html ).

„Przewodnik taniec” proponuje subiektywne oprowadzanie po nowych i znanych przejawach tańca współczesnego, performansu i nowej choreografii. Ta współczesna platforma jest kształtowana przez pryzmat kuratorskich fascynacji i poszukiwań.
Platformę Przewodnik taniec kreuje duet kuratorski, czyli

Anna Królica i Adam Kamiński.

Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński
Organizator: Fundacja Performa
Tekst: Anna Królica
Partner: Stowarzyszenie JEST Człowiek
www.fundacjaperforma.com

Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Previous
Previous

„Humor i ironia jako narzędzia w choreografii”

Next
Next

„Wydział Teatru Tańca w Bytomiu z perspektywy absolwenta”.