„Pre-ekspresja aktora, elementy metody J. Grotowskiego i E. Barby w procesie twórczym” 

W ramach „Przewodnika taniec” zapraszamy do obejrzenia rozmowy online z Erykiem Makohonem, choreografem i tancerzem, założycielem Krakowskiego Teatru Tańca.

Będziemy rozmawiać o antropologii teatru opierającej się na badaniach preekspresywnych zachowania scenicznego. Eugenio Barba, twórca tego pojęcia, posługuje się terminem ”aktor”, ale rozumie je jako aktor, tancerz i śpiewak, jako kobietę i mężczyznę, a słowo „teatr” jako „teatr i taniec”. Jego perspektywa łączy doświadczenie europejskie z tradycja wschodniego, azjatyckiego teatru i wskazuje na ciekawą zależność, która ujawniają badania transkulturowe - pokazuje, że można wyodrębnić powracające zasady związane z obecnością twórcy na scenie, jak: zastosowanie do ciężaru ciała, równowagi, posługiwanie się kręgosłupem i oczami przez aktora. Wszystkie te zasady tworzą preekspresywne napięcie psycho-fizyczne. Więcej o tym, jak można z nich korzystać podczas tworzenia choreografii, treningu aktora-tancerza dowiecie się z naszej rozmowy, kto może z zajęć Eryka Makohona oraz z publikacji :

Eugenio Barba, Ziemia popiołu i diamentów. Moje terminowanie w Polsce oraz 26 listów Jerzego Grotowskiego do Eugenia Barby, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i poszukiwań teatralno-kulturowych, Wrocław 2001.

Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna Sztuka Aktora. Słownik Antropologii Teatru, Instytut im. J. Grotowskiego, Wrocław 2005
Eugenio Babra, Cannoe z papieru. Traktat o Antropologii Teatru, Instytut im. J. Grotowskiego, Wrocław 2007.

Eryk Makohon - choreograf, tancerz, pedagog tańca, założyciel Krakowskiego Teatru Tańca i wykładowca w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie od 2012 roku prowadzi zajęcia praktyczne, między innymi wykorzystując podstawy antropologii teatru, także stały wykładowca grup adeptów Krakowskiego Teatru Tańca.

Jego zainteresowanie antropologią teatru rozpoczęło podczas studiów teoretycznych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, jest autorem pracy dyplomowej Konstantin Stanisławski, Eugenio Barba, Jerzy Grotowski. Metody pracy – próba przeniesienia na grunt tańca.

Więcej o Eryku Makohonie można przeczytać tu: https://www.taniecpolska.pl/ludzie/181

„Przewodnik taniec” proponuje subiektywne oprowadzanie po nowych i znanych przejawach tańca współczesnego, performansu i nowej choreografii. Ta współczesna platforma jest kształtowana przez pryzmat kuratorskich fascynacji i poszukiwań.
Platformę Przewodnik taniec kreuje duet kuratorski, czyli Anna Królica i Adam Kamiński.

Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński
Tekst: Anna Królica
Organizator: Fundacja Performa
Partner: Stowarzyszenie JEST Człowiek
www.fundacjaperforma.com

Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Previous
Previous

„Contakids - improwizacja dla dzieci” 

Next
Next

"Artysta pomiędzy strukturą komiksów a wykładnią Szekspira".